Att översätta är omöjligt och nödvändigt

… som jag läste i Språktidningen häromdagen. Det kan nog alla som någonsin har översatt något skriva under på. En annan universell sanning är att korrekturläsning också är nödvändigt, men inte lika omöjligt. Om man nu inte ska korrekturläsa ett datorspel (för barn) och inte lyckas hitta nyckeln för att komma upp till nästa nivå …! Här hoppar man, skjuter med laser, hukar för andras laser, letar liv, förlorar liv på vassa taggar,  etc. etc.  Och allt man tänker är: jag får 100 kr för detta. Allt slit. Till saken hör att jag har uselt tålamod för såna spel, sitter o blir skitsur över ett spel som en femåring kommer att varva efter en halv dag. Kanske. Jag har egentligen ingen aning om vad en femåring klarar av, eller ens vilken åldersgrupp spelet riktar sig till. Det var i alla fall lätt att förstå hur spelet fungerade, vilket var viktigt. Inga stavfel. Däremot stod det att hjälten sköt med ELD när det efter enkel research framkom att han skjuter med LASER. Faktiskt.

Mycket lättare (fast guuud vad tråkigt) var katt-tetris-spelet. Det varvade jag flera gånger. Tetrisbitarna rörde sig så långsamt att jag hann placera dem nästan direkt när de dök upp på skärmen. Man fick nämligen en tjuvkik på hur nästa bit skulle se ut hela tiden. Visserligen inga stavfel, men några mycket märkliga formuleringar. Mycket mer tillfredsställande spel.

I övrigt har dagen varit effektiv för en gångs skull. Inget uppsatsskrivande än visserligen (jag vet jag vet), men jag fick min morgonpromenad 5835 steg (sista kapitlet på Livets skafferi… snyft snyft, jag saknar redan Mma Ramotswe och hennes visdomsord – hur kan en man ha en sådan ljuvlig känsla för hur den traditionellt byggda detektivdamen beter sig??), har städat halva lägenheten, tvättat hela tvätten, lagat mat o lekt med Tesla, och nu, äntligen, tagit mig tid till min blogg.

So long!

2 thoughts on “Att översätta är omöjligt och nödvändigt

  1. Underhållande blogg du skriver! Kör så det ryker, men glöm inte att jobba lite mellan raderna 😉

    Consider yourself bookmarked!

    Kram Jonas

  2. kan du inte få läsa filen me spelets text istället för att spela? :oP inte lika tillfredsställande dock men iaf…

    gillar oxå din blogg och har självklart även bookmarkat dej :o)

Kommentera

