Kofi Annan i Lund

Igår var Kofi här i Lund. Den där mannen ger mig bara bra associationer. Är det någon som känner tvärtom? Kan inte tänka mig det. När jag försökte så insåg jag att jag inte ens vet varifrån han kommer … Så nu har jag kollat upp saken: han är född i Ghana och är tvilling. Dessutom betyder hans namn tydligen att han är född på en fredag. Detta faktum får en verkligen att stanna upp. Den imperialistiska symboliken i detta är ju bara för mycket … Antingen glömmer jag det eller så tar jag upp det i ett annat inlägg. Är förkyld och har hjärnan fylld av bomull känns det som. Inga bra förutsättningar för ett postkolonialt resonemang. Jag får ta det någon annan gång. Är nog tvungen, med tanke på den här bilden (lånad från Wikipedia):

I vilket fall som helst. Blev lite nöjd när jag läste i tidningen idag att det hade varit så fullt med folk som ville lyssna att jag troligtvis inte kommit in om jag provat. Jag hade nämligen gärna gått, men är förkyld och hostar konstant … 😦 Ingen bra idé att gå på föredrag med celebra besök alltså. Det är tyvärr väldigt ofta som jag missar evenemang jag egentligen skulle vilja gå på. Måste erkänna att det oftast beror på lathet … Men ibland har jag legitima anledningar: är sjuk, upptagen eller pank. Därför är det extra gött o läsa dagen efter att det varit SMOCKAT med folk. Då hade jag ju ändå inte kunnat/velat även om jag tagit mig i kragen och släpat mig dit.

Ett annat exempel på det är Miss Li-konserten på Malmöfestivalen. Den vill jag egentligen gå på, var i Malmö, men gick på magkänslan och åkte hem istället. Men det hade tydligen varit sjukt mycket folk och sånt klarar jag inte av. Hatar att trängas med folk som dansar och/eller är fulla. Värre är det när man läser att det varit platser över, eller, allra värst, att det varit så få besökare att de kanske inte anordnar det där fler gånger. Då får jag ont i magen istället.

Därför är jag BARA glad för Kofis och Lunds skull. Generöst, eller hur?

En avslutande tanke: why, oh why, står det i Svenska skrivregler (både gamla och nya) att det ska vara mellanslag FÖRE tre punkter?? Det ser helt mysko ut. Jag har försökt följa denna regel i inlägget – var det någon som reagerade? Me no like.

Kommentera

