Seriös bloggare?

Nu när jag börjat blogga har jag upptäckt den stora och komplexa värld som vi bloggare skapar varje dag. Jag hade ärligt talat knappt läst någon blogg innan jag startade min egen, och var bara vagt medveten om hur man ”gör” och vad folk brukar skriva om. Det var först när jag läste två vänners bloggar som det gick upp för mig vilket intressant uttryckssätt det här är. Men jag var fast besluten att göra min egen grej och inte bli påverkad av andra innan jag kommit in i det.

Nu när jag kommit in i det lite grann, och börjat läsa andras bloggar med blandat intresse, kan jag konstatera att det finns bloggkategorier där ute. Vilken kategori min hamnar i är lite svårt att säga, det får nog andra ha åsikter om. Det finns alltså, enligt mig 4 okt 2008, följande kategorier (betrakta dessa uppgifter som första-intrycket-sanningar som ska tas med en nypa salt): den personliga, den tematiska, den seriösa, den engagerade, den nördiga och den konstnärliga.

Den personliga bloggen är intressant för bloggaren själv, för bloggarens nära och kära samt för andra personliga bloggare (eller potentiella såna). Dessa bloggare är dessutom ofta anonyma, så bloggaren kan bli MYCKET personlig. Med detta inte sagt att en helt utomstående inte kan få något ut av denna blogg. En personlig blogg blir intressant om svaren på följande frågor är JA. Är den personliga bloggen så personlig att den blir allmängiltig? Så djup att den kan komma över ytan och nå ut till andra? Exempel.

Den tematiska bloggen har naturligtvis ett tema som de flesta inläggen centrerar kring. Ett syfte som ger ett särskilt perspektiv till bloggen. Detta kan vara skönt för läsarna då ämnet inte blir så spretigt. Den kan vara rätt lik flera av de andra kategorierna, men skiljer sig på så vis att temat är ett huvudämne som får samsas om utrymmet med ett antal olika underämnen. Exempel.

Den seriösa bloggen är den som inspirerar mig mest just nu. Skänker mig även ett uns pretentionsångest, men jag försöker se det som en inspiration, som sagt, inte som en UTMANING, som jag brukar göra. Att försöka nå upp till den seriösa bloggens nivå är knappast möjligt och verkligen inte nödvändigt eftersom den är ofta skriven av en professionell skribent, en författare, en journalist eller en politiker. Vi vanliga döda skriver ”för oss själva” och representerar inget mer än så, och har inget rykte som kan bli skamfilat pga oupplysta eller felkommaterade inlägg. Exempel. (Tips för film- och kulturintresserade!)

Den engagerade bloggen strävar efter en bättre värld och inläggen behandlar tex mänskliga rättigheter, dödsstraff, klimathot. Dessa bloggar är/verkar inte vara för eget nöjes skull, utan vill få folk engagerade, eller vill få ut ett budskap. Jag kan tänka mig att bloggarna, tillika bloggbesökarna, är engagerade i verkliga livet också. Hittar inte tillbaka till den jag tänkte ge som exempel …

Den nördiga bloggen uppehåller sig vid ett och samma ämne som bloggaren ÄLSKAR. Det är ofta nörderi på hög nivå, till lycka för andra likasinnade nördar, men även för den halv- till helintresserade. Det är här man kan ta reda på vilken kaffekvarn som egentligen är den bästa, var man hittar extremt nischade ordlistor, vilken serie man borde satsa på om man inte har tid att se alla. Alla borde våga nörda ner sig i något, säger jag bara. Exempel.

Så till sist den konstnärliga bloggen. Ofta är det en poet som driver den här bloggen och som öppnar upp sitt allra innersta exempelvis genom kraftfulla korta formuleringar. Här får läsaren ta emot mycket smärta som måste få komma ut. Har inget bra exempel för jag undviker poesi pga tidsbrist.

Sådan var min analys i dagsläget. En analys som garanterat kommer att vara HELT FEL så småningom när första intrycket överskuggats av det mer pålitliga och stabila ANDRA intrycket. Men tills vidare, håll till godo.

Kommentera

