tjejkväll med risotto o vin

Tack o lov för att jag inte jobbar imorgon! Det gör däremot mina kära gäster ikväll, så jag ska inte raljera mer över det… Men, om du Emma skulle läsa detta, vi saknade dig! Nästa gång!

Vi kom fram till ett antal viktiga saker. Vi var till exempel alla eniga om att hetsen i samhället är DÅLIG. Detta måste motarbetas å det strängaste. För att begagna mig av en klyscha: tid är det enda vi har. Allt vi gör som vi anser oss vara ”tvungna” att göra är inga tvång, det är val. Det kan absolut vara svåra val, men val ändock. Man väljer att gå till jobbet/stanna hemma/hitta nytt jobb. Man väljer att skaffa barn=hetsigt liv men mycket kärlek/leva barnlöst=fritt liv och man hittar kärlek på annat håll (risken är dock att den inte är lika genuin). Man väljer att köpa hus=ta lån=öka månadskostnaderna/bo i hyreslägenhet=låga månadskostnader=större frihet (långsiktighet på andra håll än investeringar. (Parentes #1: Nej nej, så här i ett blogginlägg, efter några glas vin, finns inga gråzoner, förstår ni väl?!) (Parentes #2: Dessa slutsatser är mestadels mina som jag kom på precis eller har utvecklat under flera års tid. Tack Ewa o Carin för att jag äntligen fick lufta för dem här!)

Vi pratade även om landet vs. staden. Inga catchiga slutsatser gällande detta dock. Vissa var för stan, vissa var för landet, vissa var veliga och ville ha både kakan och russinen (eller nåt sånt).

Okej, vad mer kom vi fram till. Man ska inte låta något så ytligt som dialekter stå i vägen för vänskap (eller något ännu intimare). Dialekter må verka som något personligt eftersom det är med denna kostym man kommunicerar med varandra. Å andra sidan så kan man faktiskt inte hjälpa hur man låter. Tänk bara på mig (ni som hört mig förstår vad jag menar) och vissa andra.

Som avslutning har jag ett vintips: Santa Carolina, Barrica Selection Gran Reserva, 2006. Tack systembolagskillen!

Kommentera

