Politisk korrekthet – rätt eller fel?

Rukriken signalerar en hel uppsats i ämnet, men jag ska försöka hålla mig blogginläggskort. En varning dock, det kommer att bli svårt för detta ämne är så komplicerat. Får nog återkomma till det med jämna mellanrum.

Politisk korrekthet är som sagt oerhört komplext. Vad folk än tror så finner man detta inte bara i de stora dagstidningarna, i mainstream-medierna. Man finner det även i de smala ”alternativa” medierna. Dagens exempel: Gringo. Jag läste deras gratistidning som heter Gringo Lundalicious. Numret kryllar av politiskt korrekt ”arga” åsikter som framförs av artikelförfattarna och intervjuarna (mestadels Federico Rodriguez Moreno). Ilskan riktar sig mot ”snoppmakt” och den dåliga integrationen i Lund. Dvs. bratsen, räkmackeseglarna, kommunen. En hel del hat riktas mot bratsen som refereras med ord som Stockholms-brats, backslick, bratt-ifiering, manar, kungabarnens bekanta och liknande fans. Visst, jag håller med Ariel Gomar som skriver om Lunds ”kulturell[a] urvattning” som dessa bortskämda rikemansbarn gör sig skyldiga till. Men hade det inte varit mer intressant att läsa om de invandrare som faktiskt finns i Lund? De enda representanterna är Ariel, en exil-lundensare, och Timbuktu som det jämt ska skrivas om så fort det har med Lund att göra – dessa två skriver mest om hur det var i Lund på 70- och 80-talen, ett Lund som vi nya lundensare tyvärr (jag menar verkligen tyvärr) inte känner till. Bananfester o allt. Vill man skapa debatt så gör man det inte genom att fortsätta den numera så uttjatade smutskastningen av bratsen. Det hade varit hundra gånger mer effektfullt att tiga ihjäl dem, inte låtsas som att de inte finns, men istället lyfta fram ALLA lundensare.

För att återgå till det politiskt korrekta – det är väldigt PK att snacka skit om bratsen. ”Alla” hatar dem och deras livsstil är så vulgär och pengafixerad att de är ett lättskjutet mål. Jag tycker att Gringo nuddar vid  den bra journalistiken i intervjun med Mats Helmfrid, kommunstyrelsens ordförande, där man undrar hur Lund kunde bli nästbästa kommunen i Sverige i år (bäst förra året) när integrationsrankingen ligger på ynka 48 plats. Hur hänger det ihop? Men i likhet med flera andra intervjuer lyckas man även här klämma in klagomål på Stockholms-bratsen som sista intervjufråga.

Jag menar inte att Gringo bör vara politiskt inkorrekt för att vara en bra tidning. Jag menar bara att de är så PK att det blir tröttsamt. PK förklätt till populism. Lund kan bättre än så! Yes, we can!

3 thoughts on “Politisk korrekthet – rätt eller fel?

  1. Är det verkligen politiskt korrekt att prata ner en grupp och attakera personer som grupp? även om det då är en grupp som väldigt många ogillar pga många förutfattade meningar? politiskt korrekt att snacka skit om zigenare för 100 år sen o homosexuella för 30-40 år sen?

    Tror att det är bättre att studera vad detta förakt grundar sig på. Min personliga fundering om vad det kan vara är att man identifierar en grupp baserat på några få människor som bryter en av samhället satt norm…Bryter någon mot något som andra kämpar för att upprätthålla för att man tror att man och kollektivet mår bra av det så sticker det sticker i ögonen på folk och man måste då högt o tydligt identifera vad de gör för fel i förhållande till normen och kolla om andra håller med en om detta…

    Tror på sätt o vis att det är svårt att tiga ihjäl ett problem, som tex sverigedemokramterna, bättre att fokusera på anledningartill att man ogillar något… Men man bör även som du säger fokusera mer på alla vanliga underbara lundensare :o)

  2. Det enda jag gillar med brats är att de är väldigt roliga att göra parodi på. I övrigt har jag aldrig varit en anhängare och aldrig heller ex besökt Brat-nationerna… Vi är vanliga lundensare, fokus på oss istället 🙂

  3. Henke skriver:
    ”Är det verkligen politiskt korrekt att prata ner en grupp och attackera personer som grupp?”
    Visst låter det knasigt? Att det skulle vara PK att göra så? Men jag anser att så faktiskt är fallet. Det är därför det är så bisarrt. Det är lättare att håna en redan hatad grupp en det är att hitta lösningar till problemet. Det är det jag menar är PK: att vara ung o arg o alternativ genom att smutskasta en redan av andra smutskastad grupp. Slöseri med tid och ord menar jag. Vissa saker kan man inte tiga ihjäl, för då får det motsatt effekt. Men samtidigt har medier faktiskt stort inflytande – ger man bratsen/sverigedemokraterna/etc mycket utrymme, hur kritiskt man än skriver, så verkar de större och viktigare än de är. Svår balansgång, särskilt när det gäller främlingsfientliga krafter – måste till varje pris undvika att ge dem nån slags martyrroll.

    Håller helt med dig om din teori. Många känner nog att de vill skydda det som de håller kärt mot såna som verkar förstöra det. Vi och dom-tänkande som leder till mer främlingskap.

    Okej, jag kommer omöjligt att kunna tömma det här ämnet, och jag har nog svårt att uttrycka exakt vad jag tycker, eftersom det är så KOMPLEXT, men det får komma pö om pö. Tills dess får vi roa oss med parodierna. =)

Kommentera

