Plugg-söndag

Idag skriver jag. Och undersöker textbindningar. Tema-rema-principen och alla andra principer som Hellspong-Ledin hittat på. Tacka vet jag Rune Ingo. Där snackar vi bra att veta-grejer – som falska vänner och översättningsstrategier. Brukstextsanalyser däremot – vad nytta gör dem i det stora hela? Se bara här, ett utdrag från min textanalys av originaltexten (ni som inte alls fattar vad jag babblar om, bara vänta, jag ska förklara mer när jag äntligen är färdig med uppsatsen):

Den vertikala intertextualiteten är stark i och med att källtexten följer de genrekonventioner som gäller för läroböcker. Att texten handlar om ett annat medium, film, gör ingen skillnad eftersom författarna bara vid enstaka tillfällen går in på filmtekniska detaljer. Att texten i grunden handlar om film medför visserligen att läsupplevelsen blir delvis visuell, vilket framförallt tjänar syftet förmedla information. Den horisontella intertextualiteten måste tas i beaktande i textanalysen, eftersom en bild, liksom en filmsekvens, säger mer än tusen ord, men troligtvis skiljer sig dessa ord beroende på vem som lyssnar och ser.

Är det någon som säger tjoho därute? Hmm… kunde inte tänka mig det.

Men titta då på det här, här har vi action:

Med anledning av det förtryck och den rasism som de olika minoriteterna i USA utsatts för under så lång tid kommer det alltid att vara viktigt med vilka ord man benämner varandra. Med ord kan man signalera åsikter, attityd, kunskap och respekt. Hur en individ än väljer att kalla sig själv definierar detta individen som person. Även om man, som mitt forumexperiment visat, tar avstånd från att bli kategoriserad är det ändå viktigt med dessa benämningar, särskilt vad man inte vill bli kallad.

Well, well, får väl återgå nu. Och skriva mer på bloggen en annan dag. Ska skicka iväg allt till handledaren imorgon, och sen har jag lite andrum. Ska TRÄNA framför allt! Och släktforska lite grann. Och forska vidare om min framtida kamera. Och titta på julkalendern och planera julklappar. Och leka med Tesla o Norris.

Lite sånt.

One thought on “Plugg-söndag

  1. Haha, ganska skönt att höra att man inte är ensam ändå. Du får helt enkelt hålla utkik efter nästa tävling, som jag lovar är rimlös. 😀
    Tack för din fina kommentar ändå, den värmde.

    För övrigt är jag grymt imponerad av din uppsats, kan med beundran konstatera att jag fattar… ingenting.

Kommentera

