Farväl grådask!

Sent om sider har jag upptäckt enkla tricks i Photoshop. Bättre sent än aldrig visserligen, men det är helt GALET att jag inte kollat upp hur man enkelt kan fixa till sina bilder. Det handlar inte alls om fusk, som jag råkade haspla ur mig till vännen E, utan snarare att få fram de bra detaljerna i bilden samt ta bort eventuella färgstick. Se bara skillnad på dessa bilder:

Före:

gall-sve-2007-2

Efter:

gall-sve-2007-2-copy1

Visst blev det fint? Enbart med hjälp av S-kurvan i Photoshop.

Även bloggens header har fått sig en uppfräschning. Det är som att låta sina bilder gå på spa, bada och skämma bort dem, fila bort förhårdnader och släta ut rynkor genom meditation och yogaövningar. Det är fint att ge och jag som ger blir gladare jag med.

Kolla Moderskeppet för photoshopguider och tips. Även Annika Svenmarck, Hanna Björkstedt ger bra fototips.

Den stora frågan är nu: har jag tid och ork att ersätta alla bilder på bloggen med nya fina spabehandlade bilder? Definitivt ork, men knappast tid. Kanske får bli en grej att göra i mellandagarna. 🙂

Fast den 12 januari smäller det. Då ska uppsatsen vara klar och inskickad till handledare Lennart. Gaaah!!

5 thoughts on “Farväl grådask!

  1. Åh, jag märker att en helt ny värld har öppnats för dig! 🙂 Och det är absolut inte fusk att redigera, det är väl en självklarhet att man vill få fram det bästa ur en bild.
    Låt de gamla, grådaskiga bilderna vara kvar så kommer du se en otroligt stor skillnad när du tittar tillbaka om ett tag. Bara ett litet tips 🙂

  2. Vad kul att du gillar Photoshop! Jag har fått tips om ett ställe med bra föreläsningar (www.lyndacom), som tydligen ska vara väldigt både djupgående och pedagogiska. Vi kanske kan köra ett PS-utvecklingsmaraton när du är klar med din uppsats? =) Lycka till med den, så länge! =)
    kram!

  3. Hej Stina!
    tack för din kommentar! japp, det är coney island på bilden. vi tyckte att det var lite märkligt att guideboken listade coney under ”barnens newyork” med tanke på det budskapet haha! fin blogg förretsen!

Kommentera

