Gaza

En sak slog mig när jag läste ”Ungdomsenkäten” i Sydsvenskan idag. Tonåringar boende i Israel, Gaza och Malmö fick svara på samma frågor: hur de ser på kriget, orsakerna och lösningarna till det. Det som slog mig var att många svarade nästan likadant, vare sig de var israeler eller palestinier.

”Det kan inte ta slut eftersom de vill ha något som vi inte kan ge dem: vårt land.”

Israel eller palestinier?

Och visst gör det ont i hjärtat när en 18-åring säger så här:

”Vi måste fortsätta med operationen tills de slutar skjuta på oss. Visst, det får kanske palestinierna att hata oss ännu mer, men det spelar inte så stor roll för när vi är färdiga med dem så kommer de inte att kunna göra något åt det. Det är tråkigt med de civila som dör, men de dödar ju oss.”

Som min vän C brukar säga: jag älskar verkligen mina i-landsproblem – de är guld värda i jämförelse.

Kommentera

