Politisk korrekthet – åsiktsförtryck eller ren och skär anständighet?

Fick ett tips på inriktning vad gäller uppsatsen från en känd professor i socialantropologi. Han tyckte att jag skulle skriva om den politiska korrekthetens lingvistiska komponent och den omvandlande effekten pk har på språket, via metalingvistiska associationer, d.v.s. språkets deiktiska egenskaper (egen översättning av ”the linguistic component of pc and its transformative effect on language, via metalinguistic associations, i.e. the indexical properties of language”).

Och nu vet jag att jag aldrig blir professor för såna meningar skulle jag icke kunna formulera så där spontant (han svarade på mitt e-mail redan efter en timme), inte ens om jag försökte.

Politisk korrekthet känns ibland såhär.

Det är som om det fanns ytterligare en svensk lagbok med tydliga regler om vad som är pk, men en lagbok som inte är skriven och som ingen hänvisar till, utan som alla bara följer tveklöst.

På tal om pk, filosofen John Gray (är det denna John Gray?) definierar tolerans på detta vis:

[T]olerans innebär att vi i princip i alla lägen ska ha överseende med sådant vi egentligen ogillar, förutom handingar som skadar andra (Moderna Tider maj/97, via Politisk korrekthet, John Järvenpää).

Vad tycker ni om den definitionen? Jag har alltid sett tolerans som något positivt, ett tecken på att man är öppen och oinskränkt. Enligt Gray är tolerans snarare en slags överlägsen attityd, ett uppifrån-perspektiv, från någon som har ”råd” av att vara överseende. Nu kommer jag nog aldrig mer att påstå att ”tolerans” är en av mina främsta egenskaper …

En annan fråga som kommer upp när jag skriver på uppsatsen är problemet med att formulera sig lättvindigt som jag gärna gör. Det är i princip genom bloggandet jag äntligen har funnit orden och hittat min stil. Därför blir det problem när jag slänger ur mig saker som ”i USA är raser och etniciteter mer uppmärksammade än i Sverige, på samma sätt som det amerikanska är ett tydligare begrepp än det svenska”. Hur ska man kunna fotnota och härleda ett sådant påstående? Kan jag sätta en asterisk och skriva ”stina pina” längst ner på sidan?

8 thoughts on “Politisk korrekthet – åsiktsförtryck eller ren och skär anständighet?

  1. Intressant om tolerans…
    Funderar på om det kan vara något som är kulturellt betingat. Är tolerans det samma för en Amerikan som för, låt säga en Svensk?

  2. Vilken fantastiskt bra idé med ett kollektiv utanför stan. Ni får höra av er om ni behöver en brödbakande fotograf i framtiden 😉

  3. Intressant Mimmi, filosofen som citerades är britt har jag för mig, och det är möjligt att tolerans är något annat i Sverige. NE.se’s korta definition lyder såhär: ”accepterandet av andras rätt att anta och försvara åsikter som står i strid med ens egna, särskilt i de fall då grunden är svag eller saknas för ett avgörande av vilken åsikt som är den rätta.” Stämmer lite mer med det jag trodde att tolerans stod för!

    Will do, Johanna! 🙂

Kommentera

