Is that all there is? och om sakers förgänglighet

Bodil Malmsten har poetiserat fritt efter Peggy Lees låt “Is that All There Is”. Själv tänker jag i dessa banor:

Jag åker till en efterlängtad konsert med mitt favoritband. När jag kommer hem tänker jag Var det allt? Vad händer nu?

Ett förhållande tar slut efter 3 år. Naturligtvis trodde jag då att detta var mitt livs stora kärlek (så fel jag hade!). Men inte långt därefter ställer jag mig frågan: var det allt? Var det bara såhär det mest omvälvande i livet skulle vara?

Jag är på slutet av min akademiska karriär. Även om jag inte kan ta ut min examen riktigt än gnager den efterhängsna frågan Var det allt? inom mig. Var det allt? Ska jag inte lära mig mer än så här för att bli filosofie magister? Ska de inte kräva mer av mig än såhär? Eller ännu mer: Har jag kommit så här långt utan att någon avslöjat mig ännu? Som den oakademiska, ointellektuella, irrationella varelse jag är? Var det allt de hade att komma med i skärskådandet som sker här på universitetet?

Peggy Lee – Is That All There Is?

Hur tänker ni?

Missa inte när Peggy Lee sjunger “He’s a Tramp” – The Making of Lady & The Tramp. Hundskall har aldrig varit mer givande. Och missa inte heller min all-time-favourite FEVER med Peggy Lee!

5 thoughts on “Is that all there is? och om sakers förgänglighet

  1. Jag är nog otroligt pragmatisk i jämförelse med dig. Om jag skulle få en sådan där ”vad det allt-känsla” resonerar jag genast bort den. Jag går genom livet och checkar av varje händelse från min planeringslista utan att se mig över axeln. Eftersom jag alltid ligger steget före behöver jag, på gott och ont, inte tänka på det som händer just nu. Om något inte går som det ska gör jag upp en handlingsplan med minst tre alternativ.

    Hm. Jag kanske är en robot?

    Kram Frida

  2. Vi är alla styrda av känslor och drifter. Totalt orationella och generellt sett snuskiga. Det är bara att acceptera.
    Varför förvänta sig något? Varför inte leva?
    Varför oroa sig över en framtid som kanske blir? Varför inte leva?
    Varför fundera på det som varit? Varför fundera på vad som kunde ha varit?
    Jag tycker alla sådana tankar är destruktiva, det leder inte framåt, det föder vår oro, det föder vår rädsla.
    Vi har ingen kontroll!
    Vi lever, vi tänker, vi känner!
    Sluta fundera! Lev! Tänk! Känn! Dröm!
    Kram!
    PS: Jag får ganska många frågor jag vill fråga av ditt inlägg som jag väljer att inte fråga. :DS

  3. Intressant inlägg jag skrev kl 02.30 inatt 🙂
    Jag tror att det jag försökte säga var att det är ingen ide att grubbla för mycket på vad som varit och vad som kommer. Det är för mycket faktorer som vi inte styr över (andra människor, väder, vind, you name it), som vi tror vi styr över.
    Godmorgon 😀

  4. Godmorgon Nisse! 🙂
    Väl talat. Medan andra grubblar över framtiden så grubblar jag över det förgångna. Dags att sluta med det nu. Man får för många frågor man inte vill svara på, som du också skriver.
    Kram kompis!

  5. 🙂
    Frågan man ska ställa sig är vad kan jag göra nu för att förbättra min situation. Då kommer vi sakta men säkert må bättre. Sedan är jag en sån som tror att man måste vara nere på botten någon gång för att uppskatta allt bra. För det mesta är faktiskt bra!
    We are all in the gutter, but some of us are looking up at the stars. –Oscar Wilde

    /nisse

Kommentera

