Sensationslystnad

När jag stod i duschen i morse, nyvaken och knappt medveten om vilken veckodag det var, slog det mig vad det är jag stör mig på i Dan Browns böcker. Det att han har en tendens att vilja bestämma över mina tankar. Jag formade ordet ”sensationslystnad” i huvudet. Han serverar för ögonblicket passande känslor på en frukostbricka (inte en silverbricka, tycker jag; dessutom råkar jag äta frukost just nu) och blinkar ”visst är det otrooooligt spännande just nu?”

Käre Dan, dina böcker må vara hur spännande som helst och ha den mest fascinerande storyn jag någonsin läst, men jag vill ändå bestämma över mina känslor själv. Hört talas om Less Is More? Hört någon antyda något om att det inte är snällt att fördumma sina läsare?

Kan passa på att rekommendera  On Writing Well av William K. Zinsser. Den har åtminstone hjälpt mig mycket i mitt skrivande. Nu handlar den boken visserligen om att skriva non-fiction, men jag tror ändå att Herr Brown kan lära sig av till exempel följande:

Clutter is the disease of American writing. We are a society strangling in unnecessary words, circular constructions, pompous frills and meaningless jargon. […]

But the secret of good writing is to strip every sentence to its cleanest components. Every word that serves no function, every long word that could be a short word, every adverb that carries the same meaning that’s already in the verb, every passive construction that leaves the reader unsure of who is doing what—these are the thousand and one adulterants that weaken the strength of a sentence.

Citat taget från den här sidan.

Så. Trampade jag några Dan Brown-fans på tårna nu?

One thought on “Sensationslystnad

  1. Hej Stina!

    Hoppas allt är bra. Visst är det härligt när solen skiner! Hinner du träffas och ta ett glas vin någon gång i nästa vecka?

    Kram Frida

Kommentera

