Olika färger och ljus för olika skärmar

Jag har upptäckt att bilderna här på bloggen ser helt olika ut beroende på vilken skärm man tittar på. När jag häromdagen smygtittade på bloggen på jobbet såg jag att bilderna är mycket mörkare än på min egen skärm. Känns inte så kul.

Därför skulle jag vilja be er läsare att svara på nedan fråga, om bilden i mitt förra inlägg är väldigt mörk, lagom ljus eller för ljus. Den är för mörk om det är svårt att se detaljer, för ljus om den är lite blek, utan sting i färgerna. Om du har svårt att bestämma dig så är den troligtvis lagom ljus. 🙂

För att se bilden kan du antingen scrolla ner, klicka på Home och sedan scrolla ner, eller gå direkt till inlägget.
Obs! Fler kommentarer är möjliga!

Tack för hjälpen!

5 thoughts on “Olika färger och ljus för olika skärmar

    • Tack för tips! Lite dyrt dock, för tillfället… Men om ljuset är okej för de flesta så behöver jag inte bry mig. Jag borde ju inte läsa min eller andras bloggar på jobbet ändå. 😉

    • Hur skulle det hjälpa att profilera sin skärm när problemet är att andras skärmar är felkalibrerade? ”Obs: sidan ses bäst med 1000kr-kalibrerad skärm”

  1. #Tim, någonstans måste man börja.

    Till din kamera Stina, är det ett sigma- eller tamronobjektiv? Fungerar det inte efter en flashning av mjukvaran är det bara till att skicka in den till Intervision i Malmö. Två veckor utan 40D att räkna med.

    • Peter, nu har jag lämnat in kameran till Intervision. Eller gjorde det i tisdags. Hoppas bara att de skyndar sig, för jag har ännu inte fått något kostnadsförslag. Behöver kameran till den 13 juni då jag ska fota ett bröllop… yulp!

Kommentera

