Mors dag och mors trädgård

Det är mors dag idag om någon mot förmodan missat detta. Det finns de som tycker att mors dag, fars dag och alla hjärtans dag är kommersiella påhitt av handeln som vill pumpa oss stackars konsumenter på pengar. Jag säger, varför motarbeta något så fint som en dag då man uppmärksammar dem man tycker om? Det behöver inte kosta något.

prästkrage

Det går visserligen inte en dag utan att jag tänker på mina föräldrar, för de är särdeles fina och bra föräldrar! Idag har jag särskilt tänkt på min mamma, om hur hon skulle välja att planera kolonilotten, vore den hennes. Hon skulle nog behålla alla fina prästkragar som invaderar tomten. Hon skulle gallra bland fruktträden så att äppleträdet fick mer ljus och uttrymme. Hon skulle byta ut blommorna mot salvia, ruccola och pepparmynta. Hon skulle visserligen rita upp kartor över odlingarna, men ändå sträva efter att behålla det vilda. Jag är, även i detta fall, en kopia av min mor.

I vilket fall som helst så har vi satt potatis idag. Vi kan ingenting om detta, men med hjälp av Nya Trädgårdsboken från 1968 hankar vi oss fram.

potatis

5 thoughts on “Mors dag och mors trädgård

  1. Tack för att mina tankar får plats i er trädgård. Hörde av Markus att Citronmeliss, även kallad Hjärtansfröjd, också finns tillgänglig för kvällste.

Kommentera

