Att ha ett budskap

Jag läser på min vän Liolejs blogg om FN, Barnrättskonventionen och Gandhi. Plötsligt får jag ett slag i magen. Under Gandhis staty i FN-parken står det

My life is my message.

Gandhis hela liv kan ses som ett budskap till världen: ickevåld, protest, solidaritet (min tolkning). Men vad kan mitt eget liv ha för budskap? Jag blir lite orolig. Tänk om jag lever mitt liv i onödan – föds, lever, oroas, våndas, gläds, dör – utan att förmedla eller åtminstone ha ett budskap?! Jag känner nu att det är min mänskliga plikt, vare sig jag är världskänd som Gandhi eller lever mitt liv i det tysta.

Nu ska jag äta frukost och fundera över vad mitt livsbudskap är. Kanske blir livet till och med lättare att leva med ett dylikt rättesnöre?

Fundera du också!

vitt

Edit: Grunddragen till ett livsbudskap kan nu begrundas i Svagheter är styrkor.

2 thoughts on “Att ha ett budskap

  1. Hej Stina,

    tack för din långa kommentar – ojoj, stackars dig! Då får man väl bara hoppas att någon annan tycker om vår lilla kompis nu istället 🙂 Lycka till med nya utrustningen och nästa lördags bröllop!

    Bästa hälsningar & trevlig helg,

    Mette

Kommentera

