När det kommer till botanik är jag lost

Lika lost som flygplanet från Rio de Janeiro. Fast inte på det tragiska sättet, utan mer på det tom i bollen-sättet. Har några växter på kolonilotten som jag inte vet vad de heter – sparas eller jämnas med marken? Behöver hjälp!

Denna växt med söt blomma känner jag igen. Någon slags salvia, eller kanske örten vars blommor smakar gurka? (Mamma, visst har du denna i din örtträdgård?)

blå

Denna vackra blomma med valnötsstora knoppar slog ut idag eller häromdagen. Vad kallas den?

rosa

Nu har nästan alla av nedan gula blomma slagit ut. Väldigt fin. För en vecka sedan hade bara tre knoppar brustit. Pinan är snart över.

gul

Här kommer två bilder av samma växt. En från sidan, en uppifrån. Den verkar växa som ogräs lite här och var, men när jag gnuggade ett blad så doftade det en aning av mynta. Eller så är det helt enkelt oregano. Någon som känner igen?

kanske mynta

kanske oregano

Denna solbadande blomma kan jag namnet på och den cyklar jag förbi varje dag. I bakgrunden skymtar arkitekturskönheten Ingvar Kamprad Designcentrum (IKDC).

IKDC

6 thoughts on “När det kommer till botanik är jag lost

  1. Många blommor finns det, även så i er lilla täppa och det är bra, var aktsam och städa försiktigt. Blomma nr 1 heter troligen fodervallört och så kommer pionen därefter liljan och sen får ni smaka om det kan vara mynta och då är det nog en grönmynta. Vi kommer och kollar med fikakorg i morgon.

Kommentera

