Bröllop

Förberedelserna går på högvarv. Objektiven putsas och batterierna laddas. Minneskorten formateras och poseringar tar form i skallen.

Japp, det är dags för bröllopsfotografering. Nervigt, spännande, skitkul men ångestladdat! Har precis köpt en extern blixt, vilket är HELT FEL att göra tre dagar innan den stora dagen när man inte ALLS vet hur man använder en sådan. Men. Jag förlitar mig på Antony Hands när han skriver…

To shoot a wedding, you MUST MUST MUST have an external flash with bounce and swivel capability. This is an absolute priority, above even getting a fast lens.

…snarare än när han upprepar för femtielfte gången att en fotograf måste känna sin utrustning. Om du ska fota ett bröllop som amatör någon gång kan jag verkligen rekommendera hans sida!

Wish me luck!!

blixten

6 thoughts on “Bröllop

  1. Sätt blixtinställningen i kameran på auto, dvs inte låst till 1/250 sek. Sänk därefter blixtstyrkan med kameran till -1 eller -1,5 i kompensering. Det ska bara vara som en upplättningsblixt.

    På blixten trycker du på blixttecknet med ett H på. Detta för att du annars måste hålla dig under 1/250 sek. i slutartid. Prova dig nu fram fram tills bröllopet.

    • Tusen tack! Behöver alla tips jag kan få!
      Betyder blixtstyrning i kameran att jag inte behöver ändra detta på själva blixten?
      Med ”auto” – menar du att det ska stå ETTL på displayen?

  2. Äh, nä det där håller jag inte med om! Jag använder aldrig blixt. Och då menar jag aldrig, utom möjligen om det är kolmörkt i festsalen på natten. Bättre är en ljusstark lins som man dessutom kan dra nytta av även på dagen, med sitt korta skärpedjup 🙂 Fast detta kanske är lite sent att säga nu… Kul att det gick bra med bröllopet, blombilden var superfin!

    Bästa hälsn Mette

    • Nämen, är det sant? Imponerande. Tyvärr har jag bara en riktigt ljusstark lins, mitt 50mm, 1,8, som därför inte lämpar sig så bra till alla situationer. Men det var ju ändå så att jag inte hade kunnat ta särskilt många bra bilder inomhus till dansen och tårtskärandet utan min blixt. Kanske kommer med mer erfarenhet dock…

Kommentera

