Oregano och tomater

Vi träffade på vår kolonilottsgranne på andra sidan för första gången idag. På ren impuls hade vi cyklat ner till kolonin för att grilla kycklingben och rensa lite ogräs.

Under kvällen upptäckte vi följande:

1. Potatisarna har äntligen lyckats böka sig upp genom lerjorden och den stenhårda jordskorpan! Bladen är nästan lila.

potatis

2. Mitt i ena krusbärsbusken stack flera av den här sorten upp. Jag vet inte om det är för att jag väldigt gärna vill att det ska vara oregano, men nog luktade den precis som oregano! Någon som vet?

oregano den här gången kanske oregano igen

3. Vi har inte bara två körsbärsträd och ett plommonträd. Vi har TRE körsbärsträd och TVÅ plommonträd!

4. Någon har knaprat på sockerärtsbladen. Det var inte jag och inte H – kanske en nyfiken kanin? Hellre det än en slemmig snigel.

5. Platsen som vi utsett till mys- och matplats ligger jämt i skugga under kvällstid. Har ej funnit en bra lösning på detta problem än.

6. Kolonilottsgrannen jag nämnde i början av inlägget är inte bara alkoholist och halvskum. Han är även väldigt givmild och pratglad. Vi fick tre tomatplantor av honom som vi genast satte i jorden. Det ska tydligen bli gula tomater.

tomatplantor

gröna gula tomater

One thought on “Oregano och tomater

  1. Visst är det härligt när det kommer upp saker ur jorden. Själv har jag skördat dill i massor från Skogen-tunnan och vi har ätit ruccolasallad blandat med äpplen och gräddfil mums. När jag ser bilden på oreganoplantan så tänker jag först mynta och när jag googlar på oregano så får jag bl a upp detta ställe att kolla på ”Oregano-LivsmedelsSverige” lite läsvärt och fler kryddor att botanisera bland. Tur att ni har skugga, idag behövs den verkligen, jag håller mig helst inomhus i nedervåningen.

Kommentera

