Meningen med nyår

Jag frågade H en kväll om det fanns någon mening i mitt liv. Gör jag något meningsfullt som gör skillnad i världen? Finns det en större mening med min existens än bara det faktum att jag existerar? Hur skapar jag mening i mitt liv?

H konstaterade att det finns risk för att någon sådan mening inte finns i mitt liv och jag håller fullständigt med. I en slags egotrippad tillvaro har jag isolerat mig från världen för att ”förenkla” mitt liv. Mina intressen kan till största del utövas här hemma. Det finns ingen anledning för mig att beblanda mig med främlingar, förutom på jobbet. Jag har många bekanta, men på gästlistan till bröllopet finns det ingen av dem jag lärt känna under hela 00-talet. Kan du fatta?

Mitt nyårslöfte blir helt klart att ta mig ut i världen. Öppna lägenhetsdörren och morsa på grannen, mixa mig med lundaborna, uppleva en varaktig kontakt med med fellow världsmedborgare. Satsa på klimatvänligheten PÅ RIKTIGT. Göra en skillnad för någon annan och kanske till och med för världen.

Det borde inte vara så svårt.

GOTT NYTT ÅR KÄRA VÄNNER OCH VÄRLDEN VI LEVER I!

4 thoughts on “Meningen med nyår

    • Gott nytt år Danne och tackar! Har redan satt bollar i rullning. 🙂
      Bilden är faktiskt tagen med en kompaktkamera så jag betraktar den som väldigt tursam. Största problemet med att fota fyrverkerier är enligt mig att man jämt är upptagen på nyårsafton, antingen med att dansa järnet, eller med att skåla i bubbel. När ska man hinna sätta upp ett stativ och experimentera med slutartider? Skämt åsido uppskattade jag ditt blogginlägg med tips. (http://www.carlbomfoto.se/foto/hur-man-fotograferar-fyrverkerier/) Hoppas på fler fyrverkerier snart.

Kommentera

