Day 11: Sunrise over the rooftops

20100111-4632

6 thoughts on “Day 11: Sunrise over the rooftops

  1. Titta så bra det blev att länka till flickr! Skönt att slippa ladda upp bilden mer än en gång. Och för oss som är lite nördiga är det kul att kunna klicka sig till flickr och titta på originalstorleken, eller se vilken kamera och inställningar som användes.

    Om du vill kan du dessutom blogga direkt från flickr. Du går in under ”You/Your account” och väljer fliken ”Extending Flickr”. En bit ner står det ”Your blogs” och där klickar du på ”Edit” och lägger till din blogg. Sen kan du enkelt blogga en bild med hjälp av ”Share this” uppe i högra hörnet på bildsidan.

    Suverän bild förresten. Det krävs verkligen timing för att få den här perfekta balansen mellan det naturliga och det konstgjorda ljuset.

    • Det var verkligen superenkelt. Jag gillar verkligen att man kan se inställningarna i flickr också. (Ser visserligen att ISO ligger kvar på 1000, var kanske onödigt, men bilden har ju inte tagit skada som tur var…) Och nu har jag fixat så att jag kan blogga från flickr också, eller genom att skicka mail. Kommer att komma väl till hands det här året när jag ”måste” blogga en bild varje dag! Stort tack!

      Och bilden ja, den tog jag som hastigast innan jag gick till jobbet imorse. Tack och lov kunde jag stötta kameran mot fönsterblecket. Soluppgången är definitivt min favoritplacering av solen.

  2. Håller med om ljuset. Soluppgångar har ett mildare, mera magiskt, ljus än de färgstarka solnedgångarna. Dessutom går det 13 solnedgångsbilder på dussinet. Synd bara att man är kvällsmänniska…

    Att ISO 1000 inte stör visar nog bara att fotografen är viktigare än kameran (även om jag är sugen på fullformat). Titta på min flickrprofil så hittar du en del citat på det temat.

    • Här finns gott om fåglar som retar våra katter genom att vara onåbara… 🙂

      Trevliga citat. Jag har en ständig konversation med min kollega som är ”emot” bildredigering. Mitt argument att bildredigering inte är fusk för att då hade mörkrumsarbetet också varit fusk kunde han inte ducka. Jag ser fotografi som en konstart där bildredigeringen är en viktig del i konstverkets skapande som extremt förkortat består av: en bra kamera som oftast tar en bra bild, ögat och hjärtat som letar fram motivet och kompositionen, och hjärnan som tar fram bildens själ och skapar den som den ses av andra.

      • Din kollega kanske fotograferar brottsplatser åt polisen, eller är en så duktig fotograf att redigeringen inte kan tillföra något. Annars tycker jag bara att bilden är halvfärdig när den kommer ur kameran. Framför allt nu när man kör digitalt. Det var enklare med den höga dynamiken i svartvit- eller diafilm.

Kommentera

