Sommarsemestern är över

Det har varit ett långt sommaruppehåll här på bloggen. Jag har varit ute och rest, njutit av det mestadels fina vädret och knappt haft tillgång till internet. Det har varit en självpåtagen semester, kanske även bröllopsresa, om man nu kan ha semester när man inte har jobb.

Det är klart att man kan. Jag har faktiskt fått tacka nej till några översättningsjobb för att jag befunnit mig på gotlandsfärjan, på camping, i husbil, på stormande Fårö, på vinande gokart-bana, på fjällvandring i Norge och Härjedalen, på road-trip i Guldbrandsdalen, djupt nere i norska Kongsbergs silvergrotta och på kattpensionat. Tackar man nej till jobb så befinner man sig på semester, punkt slut.

Men nu är det åter tillbaka till verkligheten. Första uppgiften: skriva färdigt uppsatsen. Jag ska formulera meningar som:

Den vertikala intertextualiteten är stark i och med att källtexten följer de genrekonventioner som gäller för läroböcker.

Andra uppgiften: köpa nya kläder till nya jobbet (börjar på Ipendo siste augusti). Nästan lika svårt som första uppgiften med tanke på min ovilja att gå i klädaffärer.

Tredje uppgiften: köpa dyrt översättningsprogram, Trados alltså. Blä.

Fjärde uppgiften: sätta igång marknadsföringen av mitt företag som kommer att följa instruktionerna i en e-bok jag läst: Konsten att inte jaga kunder. Recension kommer imorgon.

Femte uppgiften: fixa med semester- och bröllopsbilderna. Gigantisk uppgift!

Jag kan hålla på i evighet, men det får räcka så här. Plus några bilder.

Fler bilder: Gotland 2010: Flickr

4 thoughts on “Sommarsemestern är över

  1. Har du fått jobb? Vad roligt! Grattis! Men jag fattar nog inte helt; ska du jobba på ipendo (och vad är det för typ av spännande företag? ) eller med din egna firma med översättning? Semestern låter hur som helst härlig! =)

    • Tack Eva! Nej, jag fattar det inte riktigt heller, men det verkar som att jag ska få det bästa av två världar: fast jobb 60 % och egenföretagande resten av min vakna tid. (Jag ska dessutom läsa en kvällskurs på halvtid på Malmö högskola.) Ipendo erbjuder en plattform till företag som har immateriella rättigheter, till exempel en databas, men även hjälp med förnyelser av rättigheterna. Jag kommer att jobba med förnyelserna. Ska bli jättekul! Vi får ta lunch ihop sen!

Kommentera

