Konsten att inte jaga kunder

Jag tog på mig uppdraget att recensera Antonio Riveras e-bok Konsten att inte jaga kunder med stort intresse. Antonio är webbdesigner och driver bloggen Grafix Studio. I denna e-bok beskriver han hur man skaffar nya kunder utan att behöva ringa runt till, förmodligen ointresserade, företag. Dessa borde istället ringa mig för mina intressanta tjänsters skull. Såklart.

Visst hade jag en föraning om att denna konst skulle innefatta både  hemsidan och sökmotorsoptimering, kanske även bloggen och sociala medier. Det är inte alls konstigt att det är dessa marknadsföringsdelar (plus annonsering såklart) som äger modern tid. Behöver man något så söker man på nätet, lyssnar på rekommendationer och agerar på varumärken man känner igen och har en personlig relation till. Hur man sen tar steget att använda denna slags marknadsföring har dock, åtminstone för mig, känts som något alltför krångligt och stort.

Men så visar det sig att för oss som redan använder sociala medier och redan skriver en blogg, är det inte alls så krångligt. Det krävs bara en ändring av inriktning och fokus, men även en hel del jobb för att komma dit. Riveras ger bra tips på hur en en hemsida och företagsblogg kan se ut, och poängterar hur viktigt det är att dela med sig av sin expertkunskap. Man kan dessutom ge läsarna möjlighet att i sin tur dela med sig av sin läsupplevelse med sina vänner, t.ex. genom Facebook, så det gäller att skriva bra artiklar/blogginlägg.

Ett kapitel handlar om sökmotorsoptimering, vilket är bra eftersom jag alltid trott att SEO främst handlar om att rodda i html-koden. Tydligen har man större möjlighet att kontrollera detta än så, bland annat genom att ha tydliga rubriker och smart länkning som sökmotorerna lätt kan snappa upp.

Jag kan lugnt påstå att denna e-bok kan hjälpa mig mycket i marknadsföringen av mitt företag. Jag tror till och med att jag kan sätta alla tips och tricks i verket om jag bara anstränger mig lite grann. Nu, om ni ursäktar, ska jag omformulera min affärsidé, fixa till min otillräckliga hemsida jkblom.se, bland annat med länkning till både FB och Twitter, och helt enkelt bli den expert som Riveras påminner mig om att jag är. Verktygen har jag nu, det är bara fokus jag ska hitta, så att kunderna kan hitta mig. I like!

Annonser

One thought on “Konsten att inte jaga kunder

  1. Ping: Tweets that mention Konsten att inte jaga kunder « s t i n a b l o o m -- Topsy.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s