Varför vi fick minimorötter

Idag har jag utfört höstbruk på kolonin med hjälp av en grep och klena, men uthålliga!, muskler. Det var riktigt härligt att vända på jorden, trampa omkring i den skånska svarta myllan och rensa bort ogräs och gamla rötter. Med tanke på vad jag drog upp ur landet och vad som fortfarande sticker upp så är det inte så konstigt att jag aldrig lyckades med rödlöken och morötterna.

En bråkdel av alla rötter jag drog upp ur jorden

Precis under vad som blev minimorötter löper tjocka sega rötter

Man kan nog enkelt sluta sig till att jag var lite för ivrigt med att få fröna i jorden i våras. Det hade behövts lite djupbearbetning av jorden innan jag började odla.

4 thoughts on “Varför vi fick minimorötter

  1. Vi kan riktigt föreställa oss nästa års skörd – när alla dessa rötter är väck!
    Små små rötter, stora fina morötter och stora muskler! Hälsar Monica och Lars

  2. Hej Stina ! Vill bara påminna om att jag bytt mailadress till maricarlsson99@gmail.com Ja, det är så härligt att odla! Göra allt man kan inför vintern, låta det VILA, VILA under snön och sen på våren när det tinar fram bit för bit, bara vända lite (jag brukar låta första ogräsvändan bara titta upp, rensa med ett rensjärn innan sådd o plantering för att få det mer lättskött när de sådda grödorna gror o växer) innan sådd. Var hem till Olle Nilsson, för vi har en liten båt som ligger upponed i Kolgrundet, och han har hand om den lilla hamnavgiften. Nästa gång jag pratar med honom måste jag ta upp det med kusinträff. Meddelar dig om det blir av. Hälsningar, Mari i Skellefteå.

    Date: Wed, 24 Oct 2012 18:06:07 +0000 To: mari_carlsson99@hotmail.com

    • Tack för tipsen Mari! Ska bli roligt att få vara där från början den här gången, inte som i våras när vi tog över den först i april.
      Ja, jag har uppdaterat din email. Lycka till med kusinträffen, hoppas den blir av.
      Kram, Stina

Kommentera

