Somna utan gråt i korthet

I inledningen av boken skriver Pantley:

Somna utan gråt … är en plan i tio steg som lär barn att sova hela natten. Det är ingen hårdhänt och otrevlig metod och du behöver inte låta barnet gråta sig till sömns, inte ens en minut.

Boken är väldigt enkelt skriven, så att till och med en förälder helt förbi av trötthet orkar läsa den. Tack och lov för det …

Efter att vi fick rådet från BVC att sluta med nattamningen testade vi faktiskt en slags skrikmetod. I en hel timme höll vi ut – Emmys pappa vaknade fram och tillbaka med en liten skrikande, svettig, olycklig plupp i famnen. Sen klarade vi inte mer. Jag la min stackars älskling till bröstet, som helt utmattad somnade direkt.

I motsats till Anna Wahlgren uppmuntrar Pantley mig som förälder att fortsätta att lita på min egen intuition genom att poängtera att jag bara ska använda de delar av lösningen som passar mig. Följande citat gör mig ironiskt nog tårögd:

Målet är att både du och barnet ska sova hela natten utan att någon av er behöver gråta.

Att vakna varje timme är inte bra för vare sig Emmy eller någon annan, men jag vägrar lösa problemet genom att låta henne skrika. Inte ens en minut.

image

2 thoughts on “Somna utan gråt i korthet

  1. Hej!

    Åh vad spännande det låter!

    Nej jag tror inte heller på skrikmetoder, även om det så klart blir lite protester då man introducerar något nytt. Det verkar dock som du missförstått AW en aning ;-).

    Hela systemet bygger ju på att barnet aldrig får ligga och gråta utan att du som förälder hela tiden måste trösta (AW fördömer t.ex. 5-minutersmetoden). De första dygnen är riktigt jobbigt. Du kan knappt räkna med att sova eftersom barnet reagerar på att ligga själv i sin säng (för första gången?) och att något nytt introduceras. Hela poängen är dock att du inte tröstar genom att ta upp barnet ur sängen och därmed signalera att det är dåligt/farligt att vara i sängen utan att du först tröstar barnet i sängen och sedan stegvis ersätter den trösten med en ramsa som du så småningom kan säga utanför dörren. Ett annat viktigt moment, förutom att ha tydliga rutiner, är att ”leka-hela-vägen-ner-i-sängen”. Att sova ska vara något mysigt/roligt som man ser fram emot och vår tjej blir glad när hon får gå och lägga sig.

    Jag håller med om att AW i sina böcker verkar väldig ”strikt” och jag misstänker att det är för att undvika att de som testar börjar göra undantag som gör att modellen inte fungerar. Går du in på AWs stödnätforum där jag har hängt en hel del är dock det genomgående rådet du får att ”göra AW på DITT sätt”.

    Vi har gjort en hel del ”undantag” i vår version av AW, t.ex. ligga på rygg i stället för på mage som hon rekommenderar. Jag är dock otroligt tacksam för de rutiner/strukturer som AW erbjuder och som gjort att vår tjej sedan hon var 4 månader sover 12 timmar i sträck i princip varje natt (+ lurar på dagen).

    Mitt perspektiv är att vi har gett vår tjej en otroligt fin present genom att lära henne att sova tryggt själv. Vår tjej är ALDRIG ledsen när hon lägger sig, hon säger aldrig en knyst, med undantag får två gånger då vi varit på platser hon inte känt till där det varit mycket folk, då har hon inte somnat som vanligt.

    Alla barn och föräldrar är olika och därför fungerar sovmetoder olika bra på olika personer. Det ska bli jättespännande att höra vad du kommer fram till i ditt experiment ;-).

    Lycka till!

    • Tack Frida för ditt förtydligande! Vad skönt för er att ni hittat en lösning som fungerar. Själv är jag hopplös både när det gäller rutiner och metoder så det är väl därför som vi först nu tänka prova något sådant. Vi har dock inte haft några sömnproblem med Emmy förrän några månader sedan så nu är vi helt förstörda och fattar nog inte riktigt vad som hänt. Jag trodde länge att det bara skulle bli som vanligt igen och det är därför vi stått ut med bristfällig sömn så länge. Men börjar man se i kors om dagarna, och tyvärr samtidigt måste jobba (även om mitt jobb på 25 % faktiskt funkar jättebra för mig) så blir det ohållbart i längden.

      Häng kvar så får du se hur det går för oss. Vi ska försöka med detta och om det inte fungerar så finns det väl andra metoder (läste om en bok som hette Twelve Hours’ Sleep by Twelve Weeks Old: A Step-by-Step Plan for Baby Sleep Success – visst låter det lovande!). Det största hindret är rutinerna, men jag tror att det bara är en vanesak. Ett inrutat liv har jag inte haft sedan jag bodde hemma, och det var lääääänge sen. Det bästa hade väl varit att köra helt utan metoder, men då måste jag nog sluta jobba. Dock kommer jag aldrig att prova AW trots att ni lyckats så bra. Det är något med henne som ger mig kalla kårar…

      Stor kram!

Kommentera

