Finast just nu

Lyckligast är jag på kolonin. Stressen faller bort. Naturens skönhet och kompromisslöshet rensar bort oväsentligheter. Luften går lättare att andas om det finns varken väggar eller tak.

Visst växer ogräset i samma takt som jag formulerar existentiella visdomsord för mig själv. Visst växer den nu ohyggligt fula häcken ut på gången. Visst finns det en reell risk att vår kirskål letar sig in till grannen trots vissa försiktighetsåtgärder. Men vi gör punktmarkeringar, vi gräver och sliter, och vi blundar faktiskt för en del av skamfläckarna.

För det är så förbenat harmoniskt här. Vackert! Snett och vingt här och var men såna är väl vi också. Dessutom så är det faktiskt så att kolonin Paradiset är vårt andra hem och i ett hem kan inte allt vara perfekt.

Mest spännande just nu är nog majsen vi sådde i våras. Fröna/majskornen köpte jag på Teneriffa i vintras och missade nästan flyget hem på kuppen.

image

Spännande är också all planering som surrar i skallen. Att planera en perenn blomrabatt låter kanske som en söndagspromenad men det är faktiskt inte så lätt för en noobie som jag. Mer planering: vatten ska dras in på lotten; en bit gräsmatta ska grävas upp till förmån för en ny svart vinbärsbuske (vår gamla ger små och få bär och är helt bortträngd av röda vinbärsbusken); ett staket ska byggas vid uteplatsen och ersätta fula eternitplattor; huset ska inredas lite mysigare. Det sista är det jag tycker känns svårast. Jag är inte bra på sånt. (Inte på att dra vatten och bygga staket heller men det är projekt för maken min…! Så stereotypa är vi!)

image

Här kommer nu ett gäng dagsfärska bilder på vad som är finast i Paradiset just nu.

image

Höstanemon

image

Lammöron

image

Rosor

image

Blåklocka?

image

Rosor

image

image

image

Malva (kan det vara myskmalva?)

image

image

Klematis (President??)

image

Rosor

image

Stjärnflocka (eller lila sköldpaddsört?)

image

Jordgubbar

image

Smultron (i massor!)

Och slutligen, roligast just nu: Vi har en schersminhäck!! Helt oväntat dyker dessa vita blommor upp och en önskan har gått i uppfyllelse. För det är väl schersmin??

image

4 thoughts on “Finast just nu

  1. Vi har tänkt mycket på er och hur ni har det i Paradiset! Härligt se att alla underbara blommorna trivs så fint med er! Stort lycka till med inredningen av den lilla stugan – följ bara Ditt hjärta så kommer det att bli kalas – en plats att njuta av och vila i!
    Lycka till oxå med både vatten och staket!
    Så spännande med majsen – det ser redan nu lovande ut!
    Vi har haft vernissage precis i Gårdby på Öland, på ett härligt ställe som heter Hemtrevnad på Snegatan 3. Det blev så lyckat. Utställningen hänger kvar ända till slutet av september!
    Varmaste hälsningar till er alla tre
    Monica och Lars

    • Hej Monica! Åh, vad roligt att din utställning går bra. Jag önskar jag hade vägarna förbi Öland! Hoppas allt är bra med er. Vi tänker på er också och är så tacksamma för att vi tog över en så välunderhållen koloni. Det har nog sparat oss många timmar i rabatterna….! Stor kram till er båda!

  2. Akta dig för blåklockan du har på bild! Jag kallar den hässelklocka, sprider sig med både tötter och frön. Mycket mycket svår att få bort eftersom rötterna finns i flera ”våningar” med knölar (som vita små morötter) förbundna med rottrådar som går av när man försöker gräva upp dem…….
    Jag kämpar sedan 10-talet år med några få plantor från start, ,men som nu etablerat sig på flera kvadrat meter och på flera platser….har tydligen missat ngn blomma som gått i frö.
    Så, mitt råd: låt den inte blomma/sätta frö, gräv upp den om du kan!

Kommentera

